Σύνδεση / Εγγραφή

Blog

Museum Finder Blog
Οι διάσημες Μινωικές τοιχογραφίες του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου

Οι διάσημες Μινωικές τοιχογραφίες του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου

Ανάμεσα στα άλλα σπουδαία αρχαιολογικά εκθέματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου, ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει απο κοντά μερικές από τις γνωστότερες τοιχογραφίες του Μινωικού πολιτισμού, τις οποίες παρουσιάζουμε παρακάτω.

Ο πρίγκιπας των κρίνων

Ο «Πρίγκιπας των Κρίνων», εμβληματική εικόνα της Μινωικής  Κρήτης, προέρχεται από ευρύτερη σύνθεση ανάγλυφης τοιχογραφίας. Η ανδρική μορφή, που αποτελείται από τρία μη συνενούμενα τμήματα, απεικονίζεται  σε φυσικό μέγεθος με πολύχρωμο περίζωμα και ζώνη και φέρει μεγαλοπρεπές διάδημα από άνθη κρινοπαπύρων και φτερά παγωνιού. Κατά τον A. Evans, ανασκαφέα του ανακτόρου της Κνωσού, ήταν ο «Ηγεμόνας της Κνωσού», ο «Βασιλιάς – ιερέας», προσωποποίηση της θρησκευτικής και κοσμικής εξουσίας. Άλλοι μελετητές προτείνουν διαφορετικές ανασυνθέσεις των θραυσμάτων και ερμηνείες της τοιχογραφίας, σύμφωνα με τις οποίες ο «Πρίγκιπας» ερμηνεύεται ως  αθλητής, πυγμάχος ή ηγεμόνας σε προστακτική χειρονομία, ενώ το πολυτελές διάδημα αποδίδεται σε ιέρεια ή σφίγγα.

Τμήμα της “τοιχογραφίας των κρίνων”

Τμήμα μεγάλης τοιχογραφικής σύνθεσης που κοσμούσε δωμάτιο ορόφου στην «Έπαυλη των Κρίνων» στην Αμνισό. Εικονίζονται λευκά κρίνα σε κόκκινο βάθος και κόκκινες ίριδες σε λευκό βάθος με ψηλούς μίσχους που φυτρώνουν συμμετρικά μπροστά από βαθμιδωτό φράκτη. Η σύνθεση, που περιλάμβανε και άλλα φυτά σε παρτέρια, θεωρείται ότι παριστάνει ένα διαμορφωμένο και περιφραγμένο μινωικό κήπο, τόπο ανάπαυσης και αναψυχής, αλλά και τεκμήριο κοινωνικής προβολής για τις ανώτερες τάξεις. Η τυπική τεχνική της νωπογραφίας (fresco) συνδυάζεται εδώ με την τεχνική σε έγκοιλο (in cavo), στην οποία ορισμένα μοτίβα σχηματίζονται με αβαθείς κοιλότητες στο κονίαμα οι οποίες γεμίζουν με χρώμα σε ιδιαίτερη πυκνότητα.

Το “γαλάζιο πουλί”

Σε ορεινό τοπίο ανάμεσα σε βράχια και φυτά απεικονίζεται πουλί γαλάζιου χρώματος που κάθεται πάνω σε βράχο. Τμήμα μεγάλης τοπιογραφικής σύνθεσης που κοσμούσε ευρύχωρο δωμάτιο οικίας δυτικά του ανακτόρου.

Τμήμα τοιχογραφικής σύνθεσης με γυναικείες μορφές σε γαλάζιο φόντο, που φορούν πολυτελή ενδύματα και πλούσια κοσμήματα στο λαιμό, τα χέρια και τα μαλλιά. Αν και αποσπασματικά σωζόμενη, μεταδίδει την αίσθηση της χλιδής και της ευμάρειας της ανακτορικής αυλής, αλλά και της φιλαρέσκειας των κυριών, που επιδεικνύουν με την κίνηση των χεριών τον πλούτο των κοσμημάτων τους.

Τμήμα ανάγλυφης τοιχογραφικής σύνθεσης  με θέμα το κυνήγι ή τη σύλληψη ταύρου σε βραχώδες τοπίο με ελαιόδεντρα. Κορυφαίο έργο του μινωικού νατουραλισμού, ιδιαίτερης εικαστικής ποιότητας και εκφραστικής δύναμης. Ο καλλιτέχνης απέδωσε καίρια την ένταση της στιγμής, την αγωνία του κυνηγημένου ταύρου που καλπάζει ασθμαίνοντας με μισάνοιχτο στόμα και διεσταλμένο μάτι για να ξεφύγει από τους διώχτες του ή να αντεπιτεθεί.

Via

Σχετικά Άρθρα